Wordt de riem de vervanger van de traditionele fietsketting?

De belt drive

De afgelopen jaren is de belt drive één van de grootste innovaties geweest op fietsgebied. In de nieuwste fietscollectie is deze innovatie bij veel modellen al doorgevoerd. Als u niet van onderhoud houdt, maar wel van fietsen. Dan is dit de ideale oplossing!

De belt drive is stil, schoon en bijzonder duurzaam. Het hoeft niet gesmeerd te worden en loopt bijzonder soepel. Met dit systeem kunt u de fiets gerust wegzetten na een lange tocht door weer en wind om vervolgens de fiets een paar dagen later weer te pakken voor de volgende tocht.


 

De voor- en nadelen op een rij:


Voordelen

Schoon
Een gewone ketting moet gesmeerd worden. Deze smering kan samen met zand in een pasta veranderen. Dit zorgt voor wrijving en snellere slijtage. een tandriem heeft geen smering nodig en blijft daarom mooi schoon en kan niet roesten. Modder en sneeuw wordt door de speciaal opengewerkte tandwielen heengeperst waardoor het systeem schoon blijft. 

Duurzaam
Uit verschillende testen blijkt dat een riem 3 keer langer mee gaat dan een traditionele ketting. 

Efficient 
Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een 'gewone ketting'. Het rendement van de gewone ketting kan echter snel verminderen door vuil en slijtage. In tegenstelling tot de ketting treedt bij de tandriem geen vervorming op. De tandriem kan alleen gecombineerd worden met dichte versnellingsnaven. 

Stil
De carbonnen snaar is erg stil. Geen metaal op metaal en geen last van een zanderige krakende of klapperende ketting. 

Snaarstrak
De riem rekt niet op. Tijdens de levensduur houd de snaar nagenoeg constante spanning. Na een inrijperiode wordt de snaar nog één keer nagespannen, daarna is dat niet meer nodig. 

Lichtgewicht
Inclusief voor en achtertandwiel weegt dit systeem maar 300 gram. (ter vergelijking: Een gewone ketting weegt alleen al 300 gram). Ook wordt het gewicht van een kettingkast gespaard. Het systeem wordt dus veel lichter dan de traditionele ketting en tandwielen.
 

Nadelen
 

De tandriem is niet te repareren
Wanneer een tandriem breekt, is deze niet te repareren. Bij een traditionele ketting kan een schakeltje vervangen worden, nu kan dat niet. Daarom is het raadzaam om bij een lange tocht een extra riem mee te nemen. Een nieuwe riem is namelijk niet bij elke fietsenmaker te krijgen.

Niet universeel
Een tandriem komt u alleen tegen bij dichte versnellingsnaaf systemen zoals Pinion, Rohloff en Shimano. Het is niet mogelijk oom een dergelijk systeem op een derailleur fiets te instaleren. 

Speciaal frame is nodig
Een tandriem is één geheel en is dus niet zoals een gewone ketting los te koppelen. Daarom moet het frame aangepast worden. De achtervork moet opengemaakt kunnen worden (zie afbeelding).  



Prijzig


Mede doordat het frame aangepast moet worden en omdat het om een carbonnen riem gaat is het systeem iets prijziger dan een traditionele ketting. Vaak worden deze systemen ook gecombineerd met bijvoorbeeld een rohloff of een alfine naaf. Deze naven zitten alleen in fietsen van het topsegment. Wel komen er in de nieuwe modellen ook veel betaalbare fietsen met de belt drive. Enkele voorbeelden vind u hieronder.


        

Vanaf december 2016  komen er meer fietsen met het belt drive systeem.